Bericht

Je outdoor training wordt een feestje met deze 8 tips voor buiten trainen.

 

De zomer houdt dit jaar lang aan. Het is nog perfect weer om buiten te trainen. De hitte en de extra zweetdruppeltjes nemen extra risico’s met zich mee voor je. Het is niet super gevaarlijk, maar er zijn een paar dingen die je in de gaten moet houden als je buiten gaat trainen. Ook de trainers van Performenz houden deze tips in acht bij temperaturen als deze. We hebben 8 handige tips voor je op een rijtje gezet.

1. Smeren, smeren, smeren
Dat heerlijke zonnetje kan best gevaarlijk zijn als je niet voorbereid bent of als je een gevoelige huid hebt. Zorg dus dat je goed bent ingesmeerd met zonnebrandcrème voordat je gaat trainen. Het liefst 30 minuten van te voren, zodat een groot deel van de beschermende zonnebrandcrème alvast in je lichaam kan trekken. Helaas bestaat er nog geen zonnebrandcrème die honderd procent zweet-/waterproof is.

2. Pas op met nieuwe ondergronden
De grond buiten is natuurlijk heel anders dan de vloer van de sportschool. Je training afwisselen met verschillende ondergronden is erg goed, maar verhoogt ook het risico op blessures zoals verstuikingen, scheurtjes en breuken. Schat voorafgaand aan de training dus goed in of je een robuuste ondergrond aankunt.

3. Lekker broeien ‘daar beneden’
Je weet misschien al dat functionele sportkleding zweet afdrijft tijdens het sporten. Helaas is het nadeel van deze kleding dat het bij hoge temperaturen al snel gaat broeien. Met name in de buurt van de edele delen. Het is daarom verstandig om na de training direct te douchen en schone kleding aan te trekken. Rondlopen in strakke, bezweette kleding bij warm weer is vragen om een infectie. Wat ook helpt is om verschillende laagjes te dragen, zodat de ene laag met kleding het vocht kan opnemen en de andere laag het vocht kan afdrijven.

4. Hydratatie
Het is al zo vaak gezegd, maar toch wordt het nog regelmatig vergeten. Zorg dat je voldoende water drinkt voor, tijdens en na de training, zodat je de training tot het einde volhoudt zonder krampen en misselijkheid.

5. Aiii! Kramp
Krampen zijn een heel vervelend gevolg van extra vocht en mineralenverlies door de hogere temperaturen. Zorg er dus voor dat je voldoende drinkt. Wanneer je toch kramp krijgt, stop dan met de inspanning en stretch je spieren waarin je de kramp ervaart. Wacht tot de kramp wegtrekt en drink ondertussen een sportdrank die mineralen als natrium en kalium bevatten, om de mineralen voorraad in het lichaam weer mee bij te stellen. Zorg ook dat je het level van een inspanning afstemt op de temperatuur.

6. Opgezwollen voeten
Tijdens het trainen zwellen je voeten altijd een beetje op, maar de zwelling kan heftiger worden bij hoge temperaturen. Juiste schoenen, liefst een halve maat te groot, kunnen hiervoor een oplossing zijn. Ook kan het helpen om de voeten direct na de training af te spoelen met koud water. Draag na het douchen andere schoenen dan de schoenen waarop je hebt getraind. Niet alleen voor de hygiëne maar ook voor het comfort.

7. Koortsblaasjes
Als je gevoelig bent voor koortsblaasjes, kun je je lippen het beste insmeren met een lippenbalsem waarin een beschermende factor tegen UV straling is verwerkt. De zon kan de huid beschadigen en voor mensen die het herpes virus met zich meedragen betekent dit een verhoogd risico op koortsblaasjes.

8. Misselijkheid
Zelfs als je normaal nooit misselijk wordt, kan dit toch gebeuren bij extra warm weer. Zorg ervoor dat je niet rond het middaguur in de zon gaat lopen om dit te voorkomen.

Performenz Instituut biedt outdoor training in bootcamp opzet. De Outdoor Training vindt buiten plaats, op het terrein rond het Performenz Instituut of op andere plekken, bijvoorbeeld in het centrum van Venlo. Je traint in kleine groepen van maximaal 15 personen, zodat je voldoende begeleiding krijgt. Hoe de training eruit ziet, is elke week weer een verrassing. Benieuwd naar het outdoor aanbod van Performenz Instituut? Lees hier meer en neem contact met ons op, dan kijken we samen wat we voor je kunnen doen.