Bericht

Gezond leren eten, 10 tips om te starten

 

Heb jij deze zomer iets te veel genoten van lekkere wijntjes, borrelplankjes en andere culinaire versnaperingen? Heb jij onder het motto ‘het is maar één keer paar jaar vakantie’, je healthy eetpatroon aan de kant gezet? En heb jij je trainingsschema in plaats van op de koelkast, even in de koelkast gehangen? Je bent niet de enige. De herfst is het perfecte moment om weer te beginnen met het oppakken van een gezonde levensstijl. Hieronder vast een aantal eenvoudige tips om te starten met een gezonde eetpatroon.

1. Luister naar je lichaam
Gezond eten is luisteren naar je lichaam. Je bewuste denken staat los van het onbewuste denken van je lichaam. Toch geeft je lichaam je bewustzijn signalen. Bijvoorbeeld honger, vermoeidheid en verzadiging. Leer de signalen die je lichaam je geeft herkennen. Wanneer je lichaam aangeeft dat het vol zit, stop dat ook met eten.

2. Eet gevarieerd
Je lichaam heeft van allerlei verschillende voedingsstoffen nodig voor een goede gezondheid. Geen enkel product bevat al deze stoffen. Eet daarom gevarieerd en wissel verschillende producten met elkaar af, zodat je van allerlei stoffen regelmatig voldoende binnenkrijgt.

3. Eat your veggies
Wen eraan om elke dag twee stuks fruit te eten en eet minimaal 200 gram groenten per dag.

4. Eet regelmatig
Sla geen maaltijden over. Als je een maaltijd overslaat is de kans groot dat je lichaam in een ‘spaarstand’ gaat staan. Wanneer je na zo’n spaarstand weer gaat eten, wordt de maaltijd opgeslagen in plaats van verwerkt en omgezet door energie. Voor de meeste mensen is vaker per dag kleine porties eten beter dan drie keer per dag grote porties.

5. Eet vers
In vers eten zitten de meeste vitamines en mineralen. Kant- en klaar maaltijden liggen al een tijdje in de winkel, waardoor belangrijke stofjes al verloren zijn al je begint te eten. Kook je voor meerdere dagen? Bewaar je verse producten dan in de vriezer, zodat zoveel mogelijk voedingsstoffen behouden blijven. Als je gaat koken, kook je verse producten dan vooral niet te lang of te heet. Zo voorkom je dat voedingsstoffen verloren gaan.

6. Eet rustig
Kauw je eten goed en eet rustig. Als je rustig eet heeft je maag meer kans om je eten naar je maag te vervoeren en onderweg al voedingsstoffen op te nemen, bijvoorbeeld via je speeksel. Als je rustig eet krijg je ook eerder een verzadigd gevoel.

7. Eet maar één portie
Het is zó verleidelijk om een extra portie op te scheppen. Gewoon omdat eten zo lekker is. Spreek met jezelf op dat wat je opschept ook is wat je eet. Zo voorkom je dat je onnodig te veel naar binnen werkt. Een klein bord helpt ook bij het doseren van je portie. Het bord lijkt voller maar toch eet je minder. Toch nog honger? Eet nog wat extra groentes.

8. Wees zuinig met zout en suiker
Je bloeddruk kan dalen als je je zoutgebruik mindert. Vaak wordt te veel suiker omgezet in stoffen die je lichaam niet nodig heeft. Probeer dus ook te minderen met suiker. Let op de verpakkingen van de producten die je koopt. In bijna alles zit suiker! Kook ook met verse kruiden in plaats van met gedroogde kruiden uit te supermarkt. Gezonder en ook nog eens extra lekker. Het boekje Spice Wise (https://www.spicewise.nu/) kan je hierbij enorm helpen.

9. Drink water
Water geeft je het gevoel dat je verzadigd bent en helpt het lichaam bij het afvoeren van slechte stofjes. Vervang zoveel mogelijk momenten waarop je normaal gesproken koffie, thee, sap, frisdranken of melk zou drinken door een glas water. Een kopje groene thee mag natuurlijk ook om een beetje af te wisselen.

10. Doe bewust boodschappen
Bereid je boodschappenlijstje voor en shop alleen wat er op je lijstje staat. Zo voorkom je onnodige aankopen. Denk van te voren na over wat je in huis haalt en kies daarbij zoveel mogelijk voor vers. Ga ook nooit boodschappen doen als je honger hebt want dan is de kans op impulsaankopen veel groter.

Het klinkt allemaal heel simpel, maar gezond leren eten is waanzinnig moeilijk. Het vergt een aanpassing in je leefstijl en ijzersterke discipline. Een gewoonte veranderen is het moeilijkste dat er is. Met een voedingsplan op maat zorg je voor een nog betere balans tussen lichaam en geest. Of je nu gewicht wilt verliezen of je voeding optimaal wilt afstemmen op je trainingsprogramma, onze deskundige professionals begeleiden je bij het behalen van jouw resultaat. Performenz Instituut kan je hierin ondersteunen. Meer weten? Lees hier meer over hoe we jou kunnen helpen met een voedingsplan op maat. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.